Deze e-learning is de theoretische basis voor praktische trainingen aan professionals in de informatietechnologie, met algemene informatie over autisme en de impact op de samenwerking.
Informatie over de e-learning:
Werkomgeving - informatietechnologie
Welkom bij de e-learning over autisme in de wereld van de IT en ICT
Kernpunten van deze online e-learning
-
Prettige start
Onze cursisten ontvangen na aanmelding voor een van onze live-trainingen toegang tot de bijbehorende e-learning module. Door deel te nemen aan de bijbehorende module, kunnen ze zich alvast inhoudelijk voorbereiden. Zo kunnen we tijdens de live-training direct efficiënt en verdiepend aan de slag.
-
Inspiratie
Laat je inspireren tot het zien van ontwikkelingsmogelijkheden bij mensen met autisme. Leer op je eigen manier. Wij bieden evidence en practice-based onderbouwing, oefeningen, verschillende voorbeelden, filmpjes, concrete tips en reflecterende vragen. Door informatie zo breed mogelijk aan te bieden proberen we aan te sluiten op ieders individuele leerstijl.
-
Ervaringsdeskundigen
Ieder persoon (met autisme) is uniek. Wij ontwikkelen en bieden trainingen in samenwerking met ervaringsdeskundige trainers met autisme. Ontdek de diversiteit van autisme en onderliggende de oorzaak van gedrag. En ontdek en jouw invloed om – samen met de persoon met autisme – de eerstvolgende stap richting meer balans te zetten.
-
Maatwerk
Iedere cursist heeft een ander kennisniveau over autisme. We zullen dus tijdens elke training met de basis beginnen. We gaan vervolgens de uitdaging aan om stap voor stap verdieping aan te brengen. Daarnaast proberen we aan te sluiten bij verschillende voorkeurs-leerstijlen.
-
0/2
Introductie
-
0/7
Voorwoord
-
0/10
Introductie autisme
- Nuance rondom de term autisme
- Hoe een diagnose tot stand komt
- Invloed autisme op het werk
- Autisme in de werkomgeving – introductie
- Áutisme en solliciteren
- Signalen die kunnen wijzen op autisme
- Raakvlakken met andere diagnoses
- Wat kunt u doen?
- Autisme bij vrouwen, meiden en vrouwen – ervaringsverhalen
- Autisme bij meisjes, meiden en vrouwen
-
0/2
Autisme in de werkomgeving - bijzonderheden
-
0/22
De relatie tussen autisme en ...
- Denken, voelen, doen, willen en een andere informatie- en prikkelverwerking (overzicht)
- Centrale coherentie
- Contextblindheid
- Contextblindheid – de kleur van de jurk
- Contextblindheid – voorbeelden
- Executieve functies – dirigent van het denken
- Executieve functies – dirigent van het denken – relatie tot intelligentie
- Theory of Mind – (TOM)
- Versnelde en vertraagde ontwikkelingen
- Vertraagde en versnelde ontwikkeling – invloed op werk
- Prikkelverwerking
- Stress
- Invloed op denken, voelen, willen en doen
- Invloed op denken, voelen, willen en doen – samenvatting van de onderlinge samenwerking
- Bewust bekwaam/ bewust onbekwaam
- Autisme zien als mens-eigenschappen
- Príkkelverwerking – Balansmeter – voorbeelden van de alertheidsfases
- Prikkelverwerking – Balansmeter – een voorbeeld
- De invloed van autisme op de cognitieve ontwikkelingsfases
- Prikkelverwerking – voorbeelden van over- en onderprikkeling
- Invloed op denken, voelen, willen en doen – de invloed van taal
- Werkzame elemenenten
-
0/2
Afsluiting
-
0/13
Bijlagen
- Bijlage: Gesprekshulp voor op het werk
- Bijlage: Aanpassingen op het werk voor werknemers met autisme
- Bijlage: Tips voor (job)coaches
- Bijlage: Tips voor collega’s
- Bijlage: Tips voor managers
- Bijlage: Rapport – Wajong – Kansen en belemmeringen
- Bijlage: Tips op het gebied van werk zoeken
- Bijlage: Tips op het gebied van werk houden
- Bijlage: Tips bij geen werk/ studie
- Bijlage: Tips voor gemeentes die een baan willen bieden aan mensen met afstand tot arbeidsmarkt
- Bijlage: Is het nodig om autisme te noemen? (inclusief beslishulp)
- Bijlage
- Bijlage: Participatieladder