Autisme Spectrum ‘Stoornis’?
De meeste mensen gaan er vanuit dat autisme een stoornis is. Dit komt ook tot uiting in de officiële benaming: ‘Autisme Spectrum Stoornis, wat ook wel eens wordt afgekort tot ASS:
- ‘Autisme‘ is de verzamelnaam voor gedragskenmerken.
- ‘Spectrum‘ verwijst naar de verscheidenheid van mensen met dezelfde diagnose.
- ‘Stoornis‘ zegt iets over een belemmering in het functioneren.
Wij gebruiken liever het woord autisme aangezien in het woord autisme spectrum stoornis het woord ‘stoornis’ wringt. We erkennen dat veel mensen met autisme de bijbehorende informatie- en prikkelverwerking als een stoornis ervaren. Regelmatig komt de belemmering voort in samenwerking met de omgeving. Je kunt jezelf de vraag stellen of de schuld hierbij alleen ligt bij de persoon met autisme.
We zijn er bovendien van overtuigd, dat de woordkeus invloed heeft op iemands denken, voelen, doen en willen.
- Wat zou jij doen als je voortdurend te horen krijgt dat je een stoornis hebt?
- Zou je nog vertrouwen op jezelf of de ander?
- Zou je je nog gemotiveerd en uitgedaagd voelen om jezelf te ontwikkelen?
Misschien zal je nog vertrouwen hebben en motivatie voelen. Dat zou getuigen van een sterke wilskracht. Maar wat nu als je omgeving dag in dag uit jou vertelt dat jij een stoornis hebt en niemand in jouw mogelijkheden gelooft? Hoe lang houd je dat dan vol?
Autisme bestaat niet
Dr. Janne Visser gaf als kinderpsychiater van het Karakter Universitair Cluster Nijmegen, bij haar Kannerlezing op 12 maart 2018 de stelling; ‘Autisme bestaat niet.’ Haar lezing was genaamd: ‘Autism spectrum disorders in early childhood: presentation, risk factors and trajectories.’ Haar onderzoek en lezing ging over autisme in de vroege kindertijd, symptomen, risicofactoren en trajecten uitzetten. Ze gaf aan dat het heel belangrijk is om vroegtijdig de juiste omgeving aan te brengen om kinderen stabieler te laten opgroeien. Als verdediging op haar titel: ‘Autisme bestaat niet’ gaf ze o.a. het volgende aan:
- Autisme is niet iets grijpbaars, maar slechts een definitie
- Het kind is met zijn /haar competenties veel meer dan een optelling van problemen
- De omgeving heeft veel invloed op de ontwikkeling
De samenvatting van Dr. Janne Visser haar onderzoek is helaas niet meer online beschikbaar.