Demo e-learning

  • Mijn aantekeningen
  • Plaats hier uw vraag voor uw medecursisten
  • Opmerkingen, tips/tops
  • Veel gestelde vragen

Autisme in het kort

Autisme in het kort

Het is lastig om in het kort uit te leggen wat autisme is. Hoe dit komt? Omdat geen enkel persoon met autisme hetzelfde is. Het zijn stuk voor stuk unieke individuen met hun eigen gedragingen, moeilijkheden en kwetsbaarheden. Het is dan ook belangrijk om te onthouden dat je door deze hele e-learning verschillende dingen leert, die niet meteen gelden voor elke persoon met autisme.

De beste manier om autisme toch kort uit te leggen, is als volgt. Autisme een andere manier van informatieverwerking. Informatie die binnen komt, wordt op een andere manier ervaren en verwerkt door de zintuigen en hersenen. Hierdoor kunnen er zichtbare, maar ook onzichtbare, verschillen ontstaan en zich uiten in bepaalde gedragskenmerken. Welke gedragskenmerken dit zijn, hangt af van persoon tot persoon.

Mensen met autisme kunnen een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Alleen vraagt dit wel een cultuur waarin ieder individu de kans krijgt om zich binnen zijn mogelijkheden te ontwikkelen. Daarvoor is wel maatschappij-brede kennis over autisme nodig.

Nu volgt er een filmpje die op een laagdrempelige manier uitlegt wat autisme is.

Het bovenstaande filmpje is erg helder. In grote lijnen zijn we het eens met de uitleg, maar het is uiteraard niet volledig. Autisme is moeilijk in het kort uit te leggen, zelfs in een filmpje van 5.30. We missen bijvoorbeeld nog de uitleg van onderprikkeling en versnelde/vertraagde ontwikkeling. Dit zien we veel bij mensen met autisme.

Aanvullend filmpje

In dit aanvullende filmpje vertelt bio-psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker Martine Delfos hier iets over.

 

 

Verderop in de e-learning vertellen we je meer over o.a. deze versnelde en vertraagde ontwikkeling.

Of je wel of geen autisme ontwikkelt, wordt voor zo’n 80% bepaald door je genen. Zweedse onderzoekers van het Karolinska Instituut onderzochten in hoeverre autisme erfelijk bepaald is en in hoeverre factoren uit de omgeving een rol spelen. Uit hun grote studie met ruim twee miljoen deelnemers, blijkt dat genetische aanleg een stuk zwaarder meetelt dan omgeving en opvoeding. Lees verder via de volgende link: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/oorzaak-autisme-vooral-genetisch

Jasper Wagteveld, een van de trainers waarmee we samenwerken zegt: “Laten we het eerlijke verhaal delen. Autisme is zowel een kracht, als een kwetsbaarheid.”

Lees zijn verhaal in dit artikel via deze link.

Een vergelijk: wanneer je in 1998 je mobiele telefoon voortdurend in de hand zou hebben, dan zou dit vermoedelijk een reden zijn geweest om je gedrag als afwijkend te verklaren. Kijk maar eens naar het volgende filmpje.

 

 

Maar tegenwoordig val je juist op als je geen mobiele telefoon hebt. Uit onderzoek blijkt dat we iedere 6 minuten naar onze mobiel kijken. Dit zou in 1998 als repeterend en verstorend gedrag worden gezien.

Als we dit voorbeeld vertalen naar de context van een huidige situatie, dan kunnen we stellen dat vóór maart 2020 vrijwel niemand had kunnen bedenken hoeveel afstand mensen onderling zouden gaan houden. Of hoe we handen schudden zouden vermijden en hoe we druktes proberen te vermijden in de jaren daarna. De oorzaak van deze bovenstaande situaties heeft te maken met het vermijden van het  COVID19 virus. Sinds de pandemie is er geen aanleiding meer om bij dit soort gedragingen te denken aan autistisch gedrag.

Autisme Spectrum ‘Stoornis’?

De meeste mensen gaan er vanuit dat autisme een stoornis is. Dit komt ook tot uiting in de officiële benaming: ‘Autisme Spectrum Stoornis, wat ook wel eens wordt afgekort tot ASS:

  • Autisme‘ is de verzamelnaam voor gedragskenmerken.
  • Spectrum‘ verwijst naar de verscheidenheid van mensen met dezelfde diagnose.
  • Stoornis‘ zegt iets over een belemmering in het functioneren.

 

Wij gebruiken liever het woord autisme aangezien in het woord autisme spectrum stoornis het woord ‘stoornis’ wringt. We erkennen dat veel mensen met autisme de bijbehorende informatie- en prikkelverwerking als een stoornis ervaren. Regelmatig komt de belemmering voort in samenwerking met de omgeving. Je kunt jezelf de vraag stellen of de schuld hierbij alleen ligt bij de persoon met autisme.

We zijn er bovendien van overtuigd, dat de woordkeus invloed heeft op iemands denken, voelen, doen en willen.

  • Wat zou jij doen als je voortdurend te horen krijgt dat je een stoornis hebt?
  • Zou je nog vertrouwen op jezelf of de ander?
  • Zou je je nog gemotiveerd en uitgedaagd voelen om jezelf te ontwikkelen?

 

Misschien zal je nog vertrouwen hebben en motivatie voelen. Dat zou getuigen van een sterke wilskracht. Maar wat nu als je omgeving dag in dag uit jou vertelt dat jij een stoornis hebt en niemand in jouw mogelijkheden gelooft? Hoe lang houd je dat dan vol?

 

Autisme bestaat niet

Dr. Janne Visser gaf als kinderpsychiater van het Karakter Universitair Cluster Nijmegen, bij haar Kannerlezing op 12 maart 2018 de stelling; ‘Autisme bestaat niet.’ Haar lezing was genaamd: ‘Autism spectrum disorders in early childhood: presentation, risk factors and trajectories.’ Haar onderzoek en lezing ging over autisme in de vroege kindertijd, symptomen, risicofactoren en trajecten uitzetten. Ze gaf aan dat het heel belangrijk is om vroegtijdig de juiste omgeving aan te brengen om kinderen stabieler te laten opgroeien. Als verdediging op haar titel: ‘Autisme bestaat niet’ gaf ze o.a. het volgende aan:

  • Autisme is niet iets grijpbaars, maar slechts een definitie
  • Het kind is met zijn /haar competenties veel meer dan een optelling van problemen
  • De omgeving heeft veel invloed op de ontwikkeling

 

De samenvatting van Dr. Janne Visser haar onderzoek is helaas niet meer online beschikbaar.

Geef een reactie