Inleiding
Deze e-learning is bedoeld voor mensen die de training over de Balansmeter – online of op locatie – bij Ontdek Autisme gaan volgen. Tijdens deze e-learning willen we je alvast bekend maken met de belangrijkste basisprincipes en de veel gebruikte termen, zodat we die tijdens de training als bekend kunnen beschouwen.
Informatie over de e-learning:
Balansmeter
Welkom bij de aanvullende e-learning - Balansmeter
Wat kun je verwachten?
Je ontdekt hoe je je balans kan versterken door het ‘denken, voelen, doen en willen’ te beïnvloeden. Door bijvoorbeeld op een andere manier te denken, het gevoel te beïnvloeden, iets anders te doen of iets minder te willen krijg je invloed op je levenskwaliteit. Bij mensen met autisme werken algemene tips lang niet altijd, vanwege een andere informatie- en prikkelverwerking. Bij ieder persoon is er iets anders nodig en wat bij de een werkt, werkt soms tegenover gesteld bij de ander. Tijdens deze trainingen geven we context, ervaringsverhalen en voorbeelden. Tijdens de live-training bieden we samenhang, aanvullende voorbeelden en sluiten aan op jouw persoonlijke vraag.
Zo kun je effectiever inzetten op wat er nodig is.
De Balansmeter is ontwikkeld door Ontdek Autisme en geeft inzicht in hoeverre er balans is. Balans is voor iedereen van belang, maar voor mensen met autisme geldt dat deze sneller of vaker wankelt (disbalans). De meter geeft inzichten aan mensen met autisme zelf en de mensen die hen ondersteunen, zowel professioneel (denk aan leerkrachten of begeleiders) als persoonlijk (denk aan ouders of partners).
De balansmeter is ontwikkeld door Ontdek Autisme en geeft inzicht in hoeverre er balans is. Balans is voor iedereen van belang, maar voor mensen met autisme geldt dat deze sneller of vaker wankelt (disbalans). De meter geeft inzichten aan mensen met autisme zelf en de mensen die hen ondersteunen, zowel professioneel (denk aan leerkrachten of begeleiders) als persoonlijk (denk aan ouders of partners).
Doel
Het uiteindelijke doel van de Balansmeter is het krijgen van inzicht en handvatten voor balansherstel. Daarnaast is het is een handig hulpmiddel in de communicatie: met een paar woorden kan duidelijk worden gemaakt hoe het gaat; het geeft handvatten voor een gemeenschappelijke en toch persoonlijke taal. Ook leer je door de Balansmeter beter hoe je iemand kan benaderen en dat dit niet op elke moment hetzelfde is: soms kun je meer verwachten en op andere momenten moet je verwachtingen bijstellen en mensen met autisme te tijd geven om eerst te herstellen.
Opbouw
Achtereenvolgens worden in deze e-learning de volgende onderwerpen behandeld:
- Hoe ziet de Balansmeter eruit?
- Hoe kunnen we de verschillende balansfases herkennen?
- Welke triggers kunnen zorgen voor disbalans?
- Wat kunnen we doen om de balans weer te herstellen?
Daarnaast besteden we nog 2 aparte modules aan de rol die stress en motivatie spelen bij mensen met autisme.
Deze e-learning wordt afgesloten met een opdracht waarin je wordt gevraagd de Balansmeter toe te passen. Voor de opdracht, sluiten we de e-learning nog af met een aantal voorbeelden.
Voorbereiding voorafgaand aan deze e-learning
Doe voorafgaand aan deze module de introductie E-learning, inclusief de tekst die je vind onder de buttons met verdieping.
Tips voor tijdens het doornemen van de e-learning:
- Print de Balansmeter uit zodat je daar tijdens het lezen steeds naar kan kijken;
- Noteer de vragen die in je opkomen zodat je die tijdens de training kunt stellen.
Waarom bieden we zoveel informatie?
Adviezen die voor een gemiddeld persoon kunnen werken, hebben soms geen of een tegengesteld effect op mensen met autisme. Bovendien kan een advies voor de ene persoon met autisme tegengesteld werken voor de andere persoon met autisme. Naarmate je beter begrijpt waar mensen met autisme mee te maken kunnen hebben, ben je beter in staat om je aan adviezen en plannen te houden. Hieronder volgt een voorbeeld ter verduidelijking.
Hilma en haar moeder hebben allebei autisme. Hilma raakt makkelijk overprikkeld vanuit haar negatieve gedachten en heeft dan baat bij een vriendelijke omgeving met lieve mensen om haarzelf wat te kalmeren. Haar moeder raakt snel overprikkelt door geluiden, geuren en visuele ruis. Zij heeft baat bij een lege kamer. Bij beide personen heet het overprikkeling, de oorzaak en hiermee de genoemde oplossing is echter tegenovergesteld en vraagt dus om maatwerk.
Je kunt deze e-learning op je eigen moment volgen, tussentijds onderbreken, de lessen terugkijken en tot een maand na de presentatie inkijken. Ontdek Autisme is een trainingsbureau, dat streeft naar meer begrip voor elkaar. De organisatie is opgericht door Jasper Kok-Roosjen, autismecoach, trainer en schrijver van deze online training. Jasper werkt intensief samen met ervaringsdeskundige (trainers). Samen met ervaringsdeskundige en autisme-expert Marian Bruijnzeels bracht hij de informatie uit deze en andere trainingen bij elkaar. Leer ons en onze collega’s kennen via deze link. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen meer zijn dan wat wij in eerste instantie zien aan gedrag, vaardigheden en eventuele vastgestelde ‘diagnose’. Daarom verwijzen wij graag naar de ijsberg als metafoor; boven water zie je alleen een kleine top, maar onder water is er onzichtbaar een veel groter stuk. Ieder persoon is anders en heeft zijn/haar eigen unieke onzichtbare prikkel- en informatieverwerking, wensen, kwetsbaarheden en talenten. We helpen je graag om met een open en nieuwsgierige blik te kijken, zodat je met maatwerk kunt aansluiten. Met Ontdek Autisme willen we de kloof tussen mensen met en zonder autisme overbruggen. In onze werkwijze geven we ruimte voor de unieke kwaliteiten van elk individu. Doe je mee? Met een paar handelingen kun je een voorleesfunctie toevoegen aan je Google Chrome-browser. Klik hier voor een goede uitleg of klik hier de extensie ReadAloud te downloaden. Deze extensie leest de tekst op de webpagina met een computerstem voor. We gebruiken regelmatig YouTube filmpjes ter ondersteuning van de uitleg. Vaak is deze ook in de Nederlandse vertaling mogelijk, als dit bij jou nog niet automatisch ingesteld is, kun je dit zelf instellen met behulp van deze uitleg. In deze reader vind je ontwikkelde hulpmiddelen, modellen en teksten van de projectgroep Vanuit Autisme Bekeken (VAB), opgezet door het ministerie van VWS en OCW. We zijn hen dankbaar voor de toestemming om hun materiaal te mogen delen. Bij letterlijke overname van teksten vind je de bron onderaan de pagina vermeld. Deze e-learning is met zorg, aandacht en nuance voor jou als deelnemer gemaakt. We zijn trots op het resultaat. Om de vele gemaakte uren en hoge ontwikkelingskosten van de e-learning terug te kunnen verdienen zijn we zuinig op de inhoud, onze stijl van schrijven en creatieve invalshoeken. De e-learning is hierom enkel bedoeld voor deelnemers aan onze ‘live’ of ‘online’ presentatie. Het is niet toegestaan om de toegangscode te delen met anderen. Houd er hiernaast rekening mee dat onze zelf geschreven teksten en afbeeldingen auteursrecht en copyright hebben! Deze training is opgedeeld uit drie delen. Klik op ‘ga verder’ onderaan deze pagina, of klik bovenaan deze pagina op het subkopje ‘lessen’, zoals hieronder afgebeeld op de foto. Groeten, mede namens de (ervaringsdeskundige) trainers, Jasper Kok-Roosjen Oeps! We konden je formulier niet vinden. Toegang tot de e-learning
Deze e-learning heeft twee lagen:
De eerste laag geeft essentiële basisinformatie die je nodig hebt voor de presentatie. Deze informatie is gemaakt op MBO niveau. Iedere deelnemer neemt deze informatie door voorafgaand aan de live-presentatie.
Wij adviseren om eerst de gehele e-learning te volgen, om hierna nog eens met alle rust de verdieping door te nemen.
De tweede laag bevindt zich onder de eerste laag en open je door te klikken op de button onder de basisinformatie. De buttons hebben verschillende titels, zoals -verdieping – voorbeelden – bron -etc. De informatie die tevoorschijn komt bevatten verdere onderbouwing, uitzonderingen, kritische noten, aanvullende informatie, koppelingen naar andere informatie, reflecties, aanvullende voorbeelden en (wetenschappelijke) bronnen.
Deze informatie is een gratis bonus; een mix van informatie op MBO, HBO en universitair niveau, vormt geen onderdeel van de accreditatie en het certificaat.Wie zijn wij?
Onze visie:
Onze missie:
Ons aanbod rust op drie pijlers. Met Ontdek Autisme willen wij:
Voorleesfunctie:
YouTube – Nederlandse vertaling:
Bronnen en dankwoord:
Hiernaast gaat onze dank uit aan naar alle genoemde bronnen, collega’s, vrijwilligers, die ons dagelijks inspiratie, inzicht en feedback geven.
Tot slot willen we de cursisten bedanken die ons voorzien hebben van feedback en ons geholpen hebben met tips en vragen. Als jij ook een tip ter verbetering hebt, lezen we deze graag. Op iedere pagina kun je je op- en aanmerkingen melden, via een speciale link onderaan de pagina. Zo werken we samen werken aan meer begrip voor elkaar!Copyright & auteursrecht:
Onze afbeeldingen mogen enkel in zijn origineel gedeeld zonder bewerkingen met bronvermelding van ontdekautisme.nlHoe start je?
Wij wensen je veel inspiratie toe en een prettige wederzijdse aansluiting.
Oprichter Ontdek Autisme, autismetrainer en coach
info@ontdekautisme.nl
06 47 37 47 73
( versie 21/1/21)
-
0/20
Inleiding
- Hoe ziet de Balansmeter eruit?
- Voorbeeld Balansmeter
- Invloed op denken, voelen, doen en willen
- Ben jij een denker, voeler, doener?
- Wat bedoelen we met het willen?
- Hoe komt het dat het gevoel soms wordt afgesloten?
- Willen – 2
- Kinderen die heel graag willen
- Balansmeter uitgewerkt in alertheid / emoties / lichaamssignalen / willen
- Voorbeeld Balansmeter – gemoedstoestand
- Voorbeeld Balansmeter – gevoelens en emoties
- Voorbeeld Balansmeter – onze observaties
- Voorbeeld Balansmeter – alertheid
- Voorbeeld Balansmeter – wat zou hem kunnen ondersteunen?
- Les 1
- Balansmeter – Voorbeelden bij de rood/blauwe fase
- Balansmeter – objectief, meetbaar
- Hoe bepaal je de kleur?
- Balansmeter en kwaliteitenkwadrant van Offman
- Balansmeter en ontwikkeling / links en rechts afwisselen
-
0/3
Stress
-
0/0
Denken, voelen, doen en willen
-
0/2
Tips voor meer balans
-
0/1
Bijlagen: