Studeren met autisme – Windesheim – e-learning en webinars

  • Mijn aantekeningen
  • Plaats hier uw vraag voor uw medecursisten
  • Opmerkingen, tips/tops
  • Veel gestelde vragen
Deze inhoud is beveiligd. Klik hier om in te loggen en te beginnen met de cursus

3 reacties

  1. Goedemiddag. Wat zit deze module supermooi in elkaar. Tekst met informatie, afgewisseld met korte filmpjes, plaatjes en theorie. Ik ga gelijk nadenken over hoe ik deze vorm (met andere inhoud) kan inzetten voor mijn eigen onderwijs. Goed gedaan.

    Wat ik miste zijn eigenlijk drie kleine dingen:

    – iets nadrukkelijker de opmerking dat autisme een informatie/prikkelverwerkingsstoornis is. Ik hoop een simpele tekening gezien van twee personen, waarbij de ene iets zegt en die boodschap wordt als rechte lijn naar de andere persoon getekend. Vervolgens vraag je je af: hoe bereikt diezelfde boodschap iemand met autisme en dan zie je dat dat via allerlei omwegen gaat (of kan gaan). Vond ik erg verhelderend.

    – de vaststelling die iedereen wel enkele componenten van autisme in zich heeft maar dat bij sommigen het zodanig storend (voor henzelf) aanwezig is dat het via DSM classificatie tot autisme / ass gerekend wordt. Een psychiater zei ook tegen mij: Het is pas een stoornis als je er zelf last van hebt. Dat vond ik een mooie omschrijving.

    – het wordt autisme wordt als term geponeerd, maar ik mis eigenlijk de nuance van het autisme spectrum stoornis. Voor zover ik weet, is er niet ‘één autisme’ maar kan zich dit op vele manieren en vele gradaties uiten. Dat komt naderhand wel uit de verhalen naar voren, maar je zou een soort disclaimer aan het begin kunnen overwegen (in het kader van ‘managen van de verwachtingen’).

    • Beste deelnemer,

      hartelijk dank voor je feedback. Hier worden we blij van.

      We nemen je drie opmerkingen mee in onze overwegingen en hebben al enkele wijzigingen gemaakt, hieronder een opsomming:

      1a.
      We hebben in de les ‘autisme in het kort een plaatje gezet, waarbij de mensen een andere taal spreken, met de tekst: “Je kunt een andere informatieverwerking vergelijken met het spreken van een andere taal.
      De talen verschillen van elkaar, maar de ene taal is niet beter dan de ander. Ze zijn gewoon anders. Toch kan het hierdoor voorkomen dat je elkaar niet verstaat en begrijpt. Dit kun je wel leren door je meer te verdiepen in de ander en zijn of haar manier van communiceren.”
      1b.
      Aanvullend hebben we een pagina opgezet met allerlei afbeeldingen over communicatie, zie https://ontdekautisme.nl/blogs/visuele-ontwerpen-communicatie/
      Wat vind je daarvan?
      Als je de afbeelding nog eens tegenkomt mag je ons gerust tippen, dan proberen we die te kopen en zullen hem plaatsen op de pagina.
      1c. Tot slot praten wij liever over een andere manier van informatie- en prikkelverwerking, waarbij we stoornis minder prominent naar voren brengen. In de gemiddelde maatschappij wordt het inderdaad sneller als een stoornis ervaren, maar het is soms maar de vraag wie er verstoord is in de communicatie. Bovendien wordt autisme door steeds meer mensen gezien als een versnelde cognitieve ontwikkeling, wat uiteraard kansen met zich meeneemt.

      2a.
      We hebben bij ‘hoe een diagnose tot stand komt’ het volgende aangevuld:
      Een diagnose krijg je op basis van zichtbaar gedrag, met weinig tot geen aandacht voor onzichtbare oorzaken. Een diagnose zegt ook niets over iemands IQ, EQ, (v)aardigheden, talenten, persoonlijkheid of de omgeving waarin je opgegroeid bent.
      Verder is het krijgen van de juiste diagnose lastig, omdat veel mensen wel een aantal kenmerken van autisme zullen herkennen bij zichzelf. Maar dat je een paar kenmerken hebt, betekent niet direct dat je autisme hebt.
      Denk maar eens aan het stoten van je teen. Dat zal pijn doen, misschien wel heel veel pijn. Dat is een kenmerk van een gebroken teen. Toch zegt het hebben van een zere teen niet direct dat deze gebroken is. Er zullen altijd meerdere factoren zijn waarop een diagnose gesteld wordt.
      2b.
      De opmerking van deze psychiater! (“Het is pas een stoornis als je er zelf last van hebt”) kan een individu goed helpen.
      Tegelijkertijd is deze opmerking meteen sturend en mist de opmerking volgens mij de kans om ook positieve kanten te zien van de andere informatie- en prikkelverwerking. Tot slot heeft de persoon met autisme er niet altijd zelf last van, maar de omgeving wel.

      3.
      Dat autisme zich niet op één manier uit, staat volgens ons door praktisch de hele e-learning heen.
      Bij de 0-10 schaallijn, later bij de regenboogleeftijd, de verdieping nuance rondom te term autisme bij autisme in het kort, enz.
      Bij de les ‘waarom verdiepen in autisme? hebben we een disclaimer over dat iedereen uniek is en extra toelichting.
      Als ik jou goed begrijp zou je de disclaimer nog vroeger willen. Dat valt inderdaad te overwegen, maar daar zijn we nog niet aan toe. We zitten namelijk met het dilemma van een het creëren van de juiste verwachtingen versus de meest gehoorde feedback ‘dat de introductie juist te lang duurt’.

      We zullen proberen de gulle middenweg te blijven vinden. Super bedankt voor je uitgebreide toelichting. We nemen je advies mee in onze toekomstige verbeteringen..

Geef een reactie